În data de 13 septembrie clopoțelul a sunat și pentru elevii Liceului Teologic Romano-Catolic Gerhardinum. În pragul noului an școlar l-am întrebat pe Pr. Zoltán Kocsik, directorul acestei instituții de învățământ despre planurile și provocările de viitor.

– Câți elevi au început acest nou an școlar la Liceul Gerhardinum?
– În acest an pornim cu 495 de elevi. În toate clasele cursurile au început cu succes. La grădiniță au fost înscriși 70 de copii. Există cerințe și în vederea înființării unei creșe în care mămicile și-ar putea aduce copiii care au împlinit doi ani. În clasa pregătitoare, cu predare în limba română, au fost înscriși 24 de copii, iar în cea maghiară 9 copii. Un număr de 26 de elevi sunt înscriși la clasa a V-a, la secția de limba română și 12 elevi în cea de limba maghiară. În clasele a IX-a, 24 de tineri învață în clasa cu predare în limba română și 9 în cea în limba maghiară. A fost ocupat și locul distinct pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale. În ceea ce privește clasa a IX-a, cu predare în limba maghiară, avem elevi care au urmat și până acum cursurile în limba maghiară și avem elevi, care până acum au învățat în limba română. Atât pentru aceștia din urmă, cât și pentru profesori, aceasta înseamnă muncă suplimentară, dar experiența arată că în cei patru ani de liceu acești elevi reușesc să depășească dezavantajul lingvistic. În Timișoara există multe companii străine, multinaționale, unde, pe lângă cunoștințele de limba engleză, italiană și germană, și vorbirea limbii maghiare este o cerință importantă. În toate clasele a pornit și programul after school. În clasele cu predare în limba maghiară, în cadrul programului after school, fundația Iskola Alapítvány se îngrijește de asigurarea profesorilor calificați, totodată copiilor li se oferă zilnic și o masă caldă. În clasele cu predare în limba română toate acestea sunt plătite de către părinți. În ceea ce privește numărul copiilor, din păcate se poate observa o scădere la nivel de județ, în acest an școlar în clasele liceale numărul elevilor înscriși a scăzut cu peste o mie. Se nasc din ce în ce mai puțini copii, iar emigrarea familiilor tinere în străinătate este, de asemenea, un proces ce pare deocamdată de neoprit. Atât anul trecut, cât și anul acesta s-a întâmplat ca unele familii să plece în străinătate în timpul anului școlar. În acest caz, copilul trebuie să învețe mai întâi limba țării respective, după care va trebui să învețe într-un sistem care îi este străin. Au fost cazuri, când chiar și un copil cu abilități bune nu putea să facă față acestei provocări.

– Cât de mare este riscul pandemiei?
– Acest nou an școlar l-am început din nou cu restricții, ceea ce a fost evident și în cazul festivității de deschidere. Am decis ca ceremonia de deschidere să o organizăm numai pentru elevii claselor începătoare, adică pentru clasa pregătitoare, clasele a V-a și a IX-a, separat pentru clasele cu predare în limba română și maghiară. Festivitatea de deschidere a anului școlar este importantă pentru acești elevi: copiii din clasele pregătitoare s-au mutat de la grădiniță la școală, elevii claselor a V-a de la învățătoare la profesori, iar mulți dintre elevii de clasa a IX-a au schimbat nu numai clasa, ci și școala sau au sosit de acasă, din sânul familiei la internat. Ceilalți elevi au participat la o oră de diriginție, pentru ei acesta a însemnat începutul anului școlar. De altfel începem și acest an școlar sub amenințarea pandemiei COVID. Schimbarea pozitivă o constituie doar faptul, că trecerea în învățământ integral online se va întâmpla doar în cazul în care rata de infectare cu COVID-19 va trece de 6 la mia de locuitori. Peste această rată de infectare doar grădinițele și școlile speciale pot continua educația cu prezență fizică. Dacă într-una dintre clase vom avea elevi infectați cu noul tip de coronavirus, restul vor rămâne două săptămâni în carantină. Prin urmare, purtarea măștii este obligatorie, și avem o cantitate suficientă de dezinfectant pentru mâini. De asemenea în sălile de clasă, în bucătărie și în sala de mese se face zilnic curățenie și dezinfectare, astfel că încercăm să prevenim răspândirea pandemiei. Aproximativ 85% dintre profesori sunt vaccinați, nu au primit vaccin doar acei dascăli cărora, din motive de sănătate medicii nu le-au recomandat acest lucru. Însă, până acum doar 15 dintre copiii care au împlinit 12 ani au fost vaccinați, deoarece mulți părinți sunt rezervați în privința vaccinului. Noi recomandăm vaccinarea tuturor, dar nimeni nu poate fi obligat.

– Care sunt principalele directive pentru acest an școlar?
– În acest an, punem un mare accent pe identificarea si dezvoltarea talentelor la elevi, respectiv pe programele și activitățile de recuperare a decalajelor. Ca urmare a unei inițiative proprii, fiecare cadru didactic va alege un elev care necesită mai multă atenție și de care se va ocupa săptămânal. Aceasta înseamnă corectarea temelor de casă, verificarea în mod regulat a pregătirii. Este un fel de mentorat, o atenție sporită din partea profesorului către elevul care are nevoie de ajutor. Aceasta, desigur, înseamnă muncă suplimentară pentru profesor, uneori și elevii sunt greu de motivat, însă experiența a arătat cât de eficientă poate fi relația personală, mai strânsă dintre profesor și un elev cu rezultate mai slabe la învăţătură. Acest lucru se va realiza în principal în cazul absolvenților și al elevilor de clasa a XI-a. Profesorul nu poate înlocui nici contribuția personală al elevului, nici încurajarea părinților, dar încercăm să ajutăm. În ceea ce privește dezvoltarea și promovarea talentelor, anul trecut competițiile școlare, diferitele concursuri și etapele județene sau naționale ale olimpiadelor din cauza pandemiei COVID au fost amânate sau mutate în spațiul online, dar sperăm ca în acest an școlar vor fi organizate. Avem elevi talentați ale căror cunoștințe trebuie dezvoltate în continuare. Și orientarea în carieră este parțial legată de dezvoltarea talentelor. Mulți absolvenți nici înaintea bacalaureatului sau abia în acel moment decid, în ce direcție vor să meargă mai departe. Dar nu numai pe ei dorim să-i îndrumăm, ci începând cu primele clase de liceu vrem să îi ajutăm pe elevi să-și aleagă o viitoare carieră, astfel încât profesorul de specialitate să le poată ajuta mai mult în această direcție. În plus, dorim să oferim elevilor noștri șansa dobândirii unei profesii sau meserii. Datorită Episcopiei Romano-Catolice de Timișoara, Asociației Pro Gerhardino și altor sponsori acest lucru putem finanța parțial, ceea ce înseamnă că elevii claselor a XI-a pot învăța o meserie sau se pot înscrie la un curs, 70% din costuri fiind acoperite datorită sponsorilor.
De asemenea, încercăm să demarăm și proiecte. În prezent este în desfășurare un proiect comun cu Liceul „Sf. Iosif” / St.-Josef-Gymnasium din Dingelstädt cu care avem relaţii de parteneriat. Proiectul intitulat Europa fără frontiere a început în anul 2019, dar datorită pandemiei COVID19 l-am putut continua doar online. Scopul proiectului este ca elevii să facă cunoștință cu țara celuilalt, ne oferă posibilitate de cooperare, iar participanții pot împărtăşi modalitățile prin care pot contribui la integrarea culturală europeană. Proiectul implică 25 de elevi și 7 profesori ai școlii noastre și se desfășoară în limbile germană și engleză.
Am dori, de asemenea, să repornim și activitățile de sâmbătă cu copiii de grădiniță, fapt care este dificil de organizat online, întrucât atunci le dăm sarcini mai degrabă părinților decât copiilor.
Anul trecut Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) a efectuat trei evaluări în ceea ce privește calitatea educaţiei în școala noastră, în urma cărora am primit acreditările necesare. Astfel, în acest an școlar dorim să punem accent pe învățare și pe educație.

– Aveți profesori care au fost cândva absolvenți ai acestei școli?
– Da, chiar mai mulți. Și suntem mândri de ei! Anul acesta avem mulți profesori tineri entuziaști, bine pregătiți, dar care ar putea avea nevoie în același timp și de sprijinul colegilor mai în vârstă pentru a dobândi experiență practică.

– Vă mulțumim pentru timpul acordat.

(Interviu realizat de Biroul de Presă al Diecezei Romano-Catolice de Timișoara)