În zilele de 15 și 16 martie Centrul Manresa din Cluj-Napoca a găzduit o întâlnire la care au participat colaboratorii și responsabilii pentru pastorația familiilor din diecezele romano-catolice și eparhiile greco-catolice din România. Întâlnirea a fost inițiată de către E.S. Iosif Csaba Pál, Președintele Comisiei pentru Familie din cadrul Conferinței Episcopilor din România. L-am rugat pe Excelența Sa să ne detalieze câteva din subiectele și rezultatele acestei întâlnirii.

– Câte dieceze și eparhii au fost reprezentate la această întâlnire?
– Din cele douăsprezece dieceze romano-catolice și eparhii greco-catolice din România, zece au fost reprezentate printr-o prezență fizică, iar o dieceză a fost conectată online prin platforma Zoom. De asemenea, tot pe platforma Zoom a fost prezentă și un reprezentant din Republica Moldova, Dieceza de Chișinău. La această întâlnire am fost în total patruzeci de participanți.

– Tema de discuție a fost procesul sinodal, pregătirea animatorilor în pastorația familiilor și pregătirile pentru cea de-a X-a Întâlnire Mondială a Familiilor, de la Roma, din 22-26 iunie 2022. Ce opinii au fost exprimate cu privire la fiecare dintre probleme?
– Parcursul sinodal a început în fiecare dieceză și eparhie; cu toții îl considerăm un drum important. Cuplurile căsătorite simt că modul sinodal de gândire și stilul de viață este important și în familie, când nu predomină doar voința exprimată de autoritate, ci se acordă atenție și părerilor celorlalți. Adică, am curajul de a exprima cu îndrăzneală și dragoste ceea ce cred, ceea ce văd, dar și să-i ascult pe ceilalți cu suficientă deschidere. Părintele dr. Fabian Măriuț, director pastoral pentru familii în Arhiepiscopia de București, a susținut o dizertație pe baza profundă, scripturală (din Sf. Scriptură) a procesului sinodal. A doua temă a fost formarea familiilor animatoare și a liderilor de grup. În legătură cu aceasta, părintele István Szénégető, director pentru pastorația familiilor în Arhiepiscopia de Alba Iulia, a ținut o prelegere foarte frumoasă, în cadrul căreia a spus că pregătirea propriu-zisă a fost precedată de un proces îndelungat, mai întâi ei explorând temeinic acest subiect. Cursul de formare, care va începe în curând, va dura optsprezece luni și include douăsprezece weekend-uri. Teritoriul Arhiepiscopiei de Alba Iulia a fost împărțit în douăsprezece „centre“, iar familiile care participă provin de pe teritoriul acestor „centre“. Trainingul are trei teme centrale: autocunoașterea, pregătirea teologică și spirituală și misiunea specifică – misiunea creștină. De asemenea, ei încearcă să-i implice și pe preoți în această instruire. Dieceza noastră a relatat că participanții la cursurile Academiei pentru Familii, organizată în urmă cu câțiva ani, sunt acum membri ai team-ului pastoral al familiilor cărora li s-au alăturat… alte familii. De asemenea avem planificat și un alt curs pentru familii. Vom lucra cu participanții la cursul de formare a adulților, care a început în urmă cu doi ani, deoarece sunt implicate și cupluri care sunt bucuroase să își asume rolul de coordonator de grup. În Eparhia Greco-Catolică de Cluj-Napoca, de exemplu, se încearcă a se coordona educația familiilor din eparhie prin cursuri organizate de mișcări, iar cursurile par a fi astfel mai eficiente.
Am avut multe de clarificat despre cea de a X-a Întâlnire Mondială a Familiilor. La acest eveniment poate participa câte o familie din fiecare dieceză sau eparhie; acestea s-au înscris deja. De asemenea, ne-am hotărât, prin tragere la sorți, din ce dieceză sau eparhie să-i însoțească preotul care va călători cu aceste familii, întrucât doar un preot din România poate călători oficial la Roma cu familiile. Drept urmare, la întâlnirea mondială va putea participa preotul-responsabil al Eparhiei Greco-Catolice de Oradea. Ca episcop, personal voi însoți cele douăsprezece familii, dintre care unele vor călători împreună cu copiii lor.
Părintele Călin Sechelea, directorul responsabil pentru pastorația familiilor în Eparhia Greco-Catolică de Cluj-Napoca, a prezentat programul întâlnirii mondiale și site-ul unde sunt disponibile informații utile. S-a vorbit și despre organizarea acestui lucru la nivel diecezan sau eparhial, întrucât intenția Sfântului Părinte este să organizeze programe pentru familie atât din dieceze și eparhii, cât și în parohii. În dieceza noastră, unele familii s-au oferit să facă o poză a Sfintei Familii împreună cu sigla Întâlnirii Mondiale. Și familiile din parohiile unde li se cere să facă acest lucru, se pot alătura proiectului și pot prezenta ulterior programul care s-a desfășurat în cadrul acestei întâlniri mondiale; de asemenea pot prezenta și programul Zilei Familiilor, care va avea loc în 25 iunie a.c. la Mănăstirea Maria Radna, ba chiar vor putea să se alăture în direct Sfintei Liturghii, pe care o va celebra Sf. Părinte la Întâlnirea Mondială de la Roma. Dorința Sfântului Părinte este ca în perioada de 22-26 iunie a.c. familia să fie în centrul îngrijirii pastorale.
Am organizat și o adunare regională la actuala întâlnire. Ne-am gândit, am lucrat și am discutat în trei regiuni: una Arhidieceza de București împreună cu episcopiile de Iași și Chișinău, cealaltă episcopiile greco-catolice, a treia Arhiepiscopia de Alba Iulia și Episcopiile de Satu Mare, de Oradea și de Timișoara. Reprezentanții regiunii noastre au decis că ne vom întâlni la Satu Mare, în octombrie. De asemenea, ne propunem să derulăm și întâlnirea națională, anul viitor pe 14 și 15 martie, în Dieceza de Iași, în Traian, unde părintele Tiba Felician ne-a invitat cu multă dragoste. De asemenea, am fost foarte plăcut surprinși la această întâlnire, deoarece ne-a bătut la ușă preotul-paroh Renzo Bonetti, fostul director al biroului pastoral al familiilor din cadrul Conferinței Episcopilor Italieni, care tocmai fusese în vizită în Eparhia Greco-Catolică de Oradea; am ascultat cu această ocazie o prelegere foarte bună ținută de domnia sa.

– Ce alte planuri și proiecte de viitor au fost formulate?
– Doamna Elena Costescu a prezentat site-ul național pentru pastorația familiilor, care încă nu este disponibil, public, pe internet, dar sperăm să îl facem public luna aceasta. Mai mulți dintre colegi au început deja să colecteze și să trimită materiale pentru site. În acest fel, ne este mai ușor să vedem activitățile pastorale ale familiilor din celelalte dieceze sau eparhii.

– Mulțumim pentru timpul acordat și pentru că ne-ați stat la dispoziție cu răspunsuri la întrebările noastre!

(Interviu realizat de Biroul de Presă al Diecezei Romano-Catolice de Timișoara)