Vizita de studiu în Mexic – lecții despre solidaritate, demnitate și  respect față de mediul înconjurător

În perioada 12 – 18 august 2019 a avut loc vizita de studiu în Mexic a lucrătorilor de tineret din cadrul proiectului COFFEE- cooperation for fair trade economy and education, cofinanțat prin Programul Erasmus+. Aceasta este cea de-a treia întâlnire a partenerilor de proiect, primele două întâlniri transnaționale fiind organizate în Polonia și Honduras.
La vizita de studiu în Mexic au participat 2 delegați din partea Organizaţiei Centrale a Familiilor Kolping din România – Ștefania Ciuraru și Monica Munteanu. Vizita a fost găzduită de Kolping Mexico. Au fost șase zile pline, cu un program care începea la 7 dimineaţa şi se termina aproape de miezul nopții.
Împreună cu partenerii din Polonia (Fundacja Dzieła Kolpinga w Polsce) am avut ocazia să reîntâlnim prieteni dragi, să cunoaștem munca impresionantă a colegilor din Mexic în domeniul economiei solidare, să ne amintim cât de important este să avem grijă de mediul înconjurător.
A fost mai mult decat o vizită sau un proiect poate cuprinde în descrierea activităților. Experiența în Mexic a fost despre valori și comunitate, despre solidaritate și sacrificii, despre protejarea diferențelor culturale și însușirea unei alte atitudini față de ceea ce constituie „casa noastră comună”. Transformările climatice, lipsa apei, deteriorarea calității vieții umane, degradarea socială sunt problematici și preocupări ce ar trebui să ne îngrijoreze pe toți, tocmai în virtutea recunoașterii Pământului ca un mare dar din partea Creatorului. Responsabilitatea pe care o avem nu este doar față de noi înșine, dar se îndreptată și spre generațiile care vor urma. În sprijinul înțelegerii acestor considerente, itinerariul nostru de călătorie a inclus o serie de vizite maraton în comunități și proiecte din Mexico City, Santiago de Queretaro, Bernal, Puebla de los Angeles, Fortín de las Flores (în total 3 state și un district federal). Comunitățile și proiectele pe care le-am vizitat ne-au demonstrat că, în pofida dificultăților economice și sociale extreme, membrii Kolping rămân solidari, uniți de o credință puternică și având familia în centrul muncii de asociație.
Încă din prima zi, gazdele noastre ne-au introdus în cultura țării lor, oferindu-ne un tur la Basilica de Guadalupe (Basílica de Nuestra Senora de Guadalupe). Aceasta reprezintă cel mai important loc de pelerinaj pentru credincioșii din Mexic și construită în onoarea Sfintei Fecioare, a cărei apariţie miraculoasă pe dealul Tepeyeac a condus la convertirea a zeci de mii de amerindieni. La pelerinajul marian din 12 decembrie (aniversarea propriu-zisă a Sfântei Maria de la Guadalupe), participă aproximativ 7 milioane de pelerini.
Primele exemple de eforturi și succese în economia solidară ne-au fost prezentate încă din ziua sosirii noastre în Mexico City: 2 afaceri de familie – Los Gonzales, afacere cu derivate din porumb, și Productores Florales Tribet, producători de ceaiuri din mușețel. Cele două afaceri sunt un exemplu de implicare în comunitate, nu doar prin faptul că s-au dezvoltat punând accent pe calitatea produselor, ci și pentru că au creat locuri de muncă la nivel local și s-au concentrat foarte mult pe protecția mediul înconjurător. Această grijă se traduce prin evitarea folosirii produselor chimice, recoltarea realizată manual, în condiții naturale (de exemplul: mușețelul este lăsat pe câmp să fie uscat de razele soarelui) și folosirea fertilizatorilor naturali (compost).
Grija față de natură și față de comunitate am întâlnit-o în continuare, poate, mai accentuat în cadrul Institutului Intercultural NaNu, apoi la familiile producătorilor de cafea din Veracruz și la mici producători artizanali din Chiapas.
Institutul Intercultural NaNu – echivalentul unei universități private, exceptând taxele aferente, oferă șansa de studia economia solidară tinerilor din comunitățile indigene, care nu au resurse și posibilitatea de a urma un program universitar într-un alt oraș, iar accesul la educație le este îngrădit. Ce aduce nou în formarea universitară acest institut este atenția la valorile și la diversitatea din comunitate. Toți tinerii cu care am interacționat ne-au vorbit despre principiile de viață care îi ghidează și despre shimbarea de mentalitate ca provocare necesară în rândul comunităților indigene. În Mexic sunt recunoscute 65 de grupuri etnice indigene distincte pe baza criteriului lingvistic. Ulterior am aflat că populația indigenă este de cele mai multe ori discriminată, fiecare persoană fiind pusă în situația de a-și ascunde rădăcinile sau de a alege să nu urmeze o școală pentru că oricum acest lucru nu va ajuta la nimic. Deseori tinerii din aceste comunități emigrează fie în orașele mari, fie în Statele Unite ale Americii, pentru că stilul de viață american este mai degrabă acceptat la nivel social.
În Santiago de Queretaro, membrii Kolping din 4 asociații locale ne-au întâpinat cu costume, muzică și dansuri tradiționale, în cadrul unei cine festive pentru care au gătit cele mai alese mâncăruri specifice regiunii.
Apoi, au continuat întâlnirile cu producătorii de cafea din Statul Veracruz, undeva în vârf de munte – la Alta Luz del Castillo. Deși cunoscut ca una din cele mai periculoase regiuni mexicane, cu violențe și abuzuri permanente, Veracruz a fost locul în care am primit cele mai importante lecții despre demnitate și umanitate. Am întâlnit 3 comunități Kolping și am vizitat 4 plantații de cafea, fiecare unică în felul ei, dar având în comun grija față de natură, respectul pentru propriul produs și dorința de a lasa copiilor o lume mai bună.
Fiecare comunitate întâlnită ne-a primit cu brațele deschise, ne-a povestit despre grija cu care cultivă și recoltează cafeaua: de la atenția pentru soiuri (robusta vs. arabica), la fertilizatori și la pădurea care să țină umbră arborilor de cafea.
Împreună, în cadrul rețelei Unión de Cafetaleros Kolping de las Altas Montañas de Veracruz (UCKAM) și cu ajutorul Fundației Kolping Mexic, acești producători locali reușesc să cultive și să vândă cafeaua organică – Tierra Limpia, fiind plătiți mai demn decât o fac marii cultivatori. Diferența constă în grija față de mediu, respectul față de produs și atenția față de comunitate. Cu susținerea Kolping Mexic, aceste comunități au reușit să îi trimită pe tineri la cursuri de formare. Acum, micii producători locali știu ce fel de cafea cultivă și care este valoarea ei.
Vizita de studiu a culminat cu prezentarea producătorilor artizanali din Chiapas. Dată fiind distanța considerabilă (700 km), nu i-am putut vizita, însă i-am cunoscut prin intermediul celor 3 delegați care au venit special în Mexico City, pentru a expune informații legate de activitățile și proiectele la nivel regional. Au adus cu ei numeroase produse artizanale, pe care le comercializeaza în cadrul Târgului de Solidaritate Kolping (detalii aici) și pentru care au creat moneda specială Kolping.
Violență, sărăcie extremă și trafic de droguri – Mexicul se confruntă cu aceste probleme de multe decenii. Mai mult de jumătate din populația țării trăiește în condiții de sărăcie. Deși economia țării are un nivel destul de ridicat în comparație cu cea a altor state din America Latină, există diverse probleme structurale. Problemele țării includ salarii mici și o distribuție neuniformă a veniturilor, existând un mare decalaj între cei foarte bogați (puțini la număr) și cei saraci. Oportunitățile sunt extrem de reduse pentru statele din sud, care au o populație amerindiană numeroasă. Corupția și evaziunea fiscală rămân probleme cronice, la fel și traficul de droguri, traficul de ființe umane și feminicidul.
În acest context, în care o mare parte a populației se luptă să supraviețuiască de la o zi la alta, exemplul de solidaritate al membrilor Kolping din Mexic frapează și este cu atât mai valoros. Într-o lume măcinată de nesiguranță, sărăcie și violentă, membrii Kolping vorbesc depre valori și protejarea Creației, punând accent pe conservarea resurselor naturale, consumul responsabil, economia solidară.
Prin intermediul acestui concept de economie solidară, absolut toate comunitățile întâlnite au înțeles că poate exista și o altfel de relație între consumator și producător, că prin susținerea comunității și grija față de mediul înconjurător pot obține mai mult decât oferă producția în masă și că nu trebuie să sacrificăm totul – valorile, umanitatea – numai de dragul banilor.

Ștefania Ciuraru & Monica Munteanu
Kolping România