«… cum să sădim speranța în mijlocul atâtor disperări care ne ating și ne provoacă? Ce antidot găsim împotriva virusului diviziunii, care amenință și comunitățile noastre? Este comunicarea noastră însoțită de rugăciune? Sau ajungem să comunicăm Biserica adoptând doar regulile marketingului corporatist?»

Cetatea Vaticanului – A. Mărtinaș

Vatican News – 27 ianuarie 2025. Această reflecție s-a aflat în centrul discursului adresat de papa Francisc responsabililor mass-media din cadrul conferințelor episcopale și directorilor birourilor de presă ale acestora. Întâlnirea a avut loc luni, 27 ianuarie, în cursul dimineții, în Sala Clementină din Palatul Apostolic.

Pontiful a îndemnat la reflecție asupra modului concret de a comunica, insistând asupra necesității ca aceasta să fie însuflețită de credința, despre care sfântul apostol Paul scrie în Scrisoarea către Evrei (cf. 11,1), că este „garanția realităților sperate” și „dovada realităților care nu se văd”.
Evidențiind necesitatea de a da mărturie că „istoria omenirii nu s-a încheiat într-o fundătură” și de a indica „o perspectivă diferită spre un viitor care nu este încă scris”, papa Francisc a spus că scrierea viitorului depinde de noi, de faptul de a comunica că speranța nu este o iluzie, că speranța nu dezamăgește, că viața celorlalți poate fi mai frumoasă, că iertarea este posibilă.
De asemenea, Sfântul Părinte a subliniat faptul că serviciul instituțional este, de asemenea, vocația – la care este chemat fiecare creștin – de a relata istorii de viață pline de speranță, de a relata și despre situații în care prevalează binele.
«De aceea» – a spus pontiful – «misiunea voastră este mare și vă cere să ieșiți din voi înșivă, să faceți o muncă „simfonică”, implicându-i pe toți, pe fiecare, valorizând bătrâni și tineri, femei și bărbați; cu toate limbajele, prin cuvinte, artă, muzică, pictură, imagini.»
Papa Francisc a încurajat la consolidarea sinergiei dintre noi – cei care activăm în domeniul comunicațiilor sociale – la nivel continental și universal – îndemnându-ne să construim „un model diferit de comunicare, diferit în spirit, în creativitate, în forța poetică care vine din Evanghelie și care este inepuizabilă”.
„Împreună” și  „rețea” sunt cele două indicații date de pontif responsabililor mass-media din cadrul conferințelor episcopale și directorilor birourilor de presă ale acestora.
Spunând că numai împreună putem comunica frumusețea pe care o întâlnim, pontiful a insistat asupra necesității de a semăna speranța, care nu este același lucru cu a semăna optimismul.
«Pentru noi a comunica nu este o tactică, nu este o tehnică. Nu înseamnă să repeți fraze sau sloganuri, nici să scrii pur și simplu comunicate de presă. Comunicarea este un act de iubire. Numai un act de iubire liberă țese rețele de bine.
Cu privire la al doilea cuvând – rețea – pontiful a îndemnat la crearea de rețele de competențe, cunoștințe, contribuții pentru a fi în măsură să informăm în mod adecvat și „să fim cu toții salvați de marea disperării și a dezinformării. Acesta este deja un mesaj, o primă mărturie în sine”.
Sfântul Părinte a evidențiat, totodată, că rețeaua catolică de comunicare „nu este ceva separat, nu este doar pentru catolici”, nu este „un spațiu în care să te închizi”, ci este „spațiul deschis al unei mărturii care știe să asculte și să intercepteze semnele Împărăției lui Dumnezeu”. „Este locul primitor al relațiilor adevărate”.

Sursa: www.vaticannews.va/ro

Foto: www.vaticannews.va/de